Fire pedagoger som er sentrale i PfCs barnehageprosjekt i Etiopia er på studiebesøk i Norge for å se nærmere på system, rammeverk og drift av barnehager.
«Teamarbeidet blant de ansatte i barnehagene, måten de forholder seg til barna på, hvordan det nasjonale barnehagesystemet er bygget opp, hvordan de ulike barnehagene er designet innenfor et felles rammeverk, men likevel har en egenart.»
Dette er bare starten på listen når de fire pedagogene fra Addis Abeba skal fremheve hva de har latt seg inspirere – og imponere – av under sitt to uker lange studieopphold i Norge.

Demeke Fekadu Seyoum, Metasebia Mammo Abebe, Mekdes Admassu Tilahun og Berhane Aberra Abowork har alle gjennomført en 15 måneders utdanning som montessori-pedagoger. Det er et ledd i PfCs barnehageprosjekt i Etiopia.
De fire er sentrale i arbeidet med pilotbarnehagene, har ansvar for utdanning av barnehageassister og deltar i arbeidet inn mot etiopiske myndigheter knyttet til prosjektets mål: Å tilrettelegge for en nasjonal utbygging av barnehager i Etiopia.
Under besøket i Norge har de tilbragt en uke ved Montessori-barnehagen i Drøbak. I tillegg har de besøkt en rekke offentlige og private barnehager i Oslo-området. De har også hatt møter vi blant annet utdanningsdepartementet og ved bydelsadministrasjoner for å få innsikt i hvordan barnehagesystemet i Norge er bygget opp.
– Det overrasket oss å se hvordan den enkelte barnehage følger opp nasjonale rammeverk, men likevel har handlingsrom til å utvikle sin egenart, sier Demeke Fekadu Seyuoum.
Pedagogene tar med seg innspill, inspirasjon og nye erfaringer tilbake til hjemlandet og den videre utviklingen av PfCs barnehageprosjekt.